ІГРИ ТА ВПРАВИ ДЛЯ ДІТЕЙ
Прокачуємо емоції
Мої сенсорні помічники
Вік: старший дошкільний.
Мета: розвивати емоційний інтелект, сенсорну сферу.
Дорослий пропонує дітям придумати якомога більше варіантів продовження фрази: «Слух (зір, нюх, дотик, смак) допомагає мені...» Відтак пропонує пофантазувати, як можна розвинути ці органи чуття. Приміром, «Щоб розвинути нюх, треба принюхуватися до всього, як це роблять собаки/пробувати розпізнавати запахи із заплющеними очима».
Примітка. Для дітей із порушеннями психофізичного розвитку фрази треба перебудувати так, щоб наголосити на можливостях дитини: «Я не можу добре бачити, але я можу...»
Незнайомі почуття
Вік: середній та старший дошкільний.
Мета: навчати розуміти настрій — власний та іншої людини, висловлювати незнайомі раніше емоції, підвищувати упевненість, знижувати тривожність.
Дорослий пропонує дітям продемонструвати певні емоції:
- усміхнутися, як кіт, що ніжиться на сонечку; як хитра лисиця; як дитина, якій подарували омріяну іграшку;
- злякатися, як дитина, яка загубилася у лісі; як кошеня, на яке гавкає злий пес;
- утомитися, як мураха, яка притягла велику муху; людина, яка підняла щось важке.
Хижак
Вік: середній та старший дошкільний.
Мета: знижувати рівень страху, підвищувати самооцінку.
Ведучий читає віршик, а діти розігрують його у ролях:
В темній хижі жив хижак,
що на всіх наводив жах!
І було у хижака
десять кігтів на руках,
десять кігтів на ногах,
гострих, довгих і дряпучих,
хто їх бачив — блід і чах! (Гїлина Крук)
Дитина, яка виконує роль хижака, витягує руки вперед й розчепірює пальці, лякаючи решту дітей, а ті — кидаються врозтіч. Так повторюють кілька разів, щоразу обираючи на роль хижака нового учасника.
Після гри дорослий, аби налаштувати дітей на позитивні емоції, вмикає спокійну музику і просить виконати його вказівки: «Сонячний зайчик зазирнув вам в очі. Заплющте їх і ніжно погладьте його долонями... Тепер він на лобі, носику, ротику, щічках, підборідді — обережно погладьте їх, щоб не сполохати зайчика. Аж ось він перестрибнув на шию, плечі, животик, руки, ноги, а тепер — заліз під комір і лоскоче спинку, тож погладьте його і там. Він не бешкетник, він любить і приголублює вас, а ви його...»
Дорослий робить паузу і спонукає дітей продовжити речення.
Мій настрій
Вік: старший дошкільний.
Мета: знімати м'язові затиски, підвищувати упевненість, навчати розуміти власний емоційний стан.
Діти по черзі розповідають, на яку пору року, погоду, природне явище тощо схожий їхній настрій: «Мій настрій схожий на білу пухнасту хмаринку в спокійному блакитному небі. Це — радість». Відтак дорослий пропонує дітям зобразити настрій за допомогою рухів: подріботіти, як літній дощик; потупотіти, як гучний грім; політати як горобчик, потім — як чайка, як орел; походити, як старенька бабуся; пострибати, як веселий клоун; підкрастися, як кішка до пташки і, насамкінець, усміхнутися сусіду поруч.
Ласкаве ім'я
Вік: старший дошкільний.
Мета: розвивати вміння говорити і приймати компліменти, підвищувати самооцінку.
Діти стають кружка й по черзі кидають одне одному м'яч, при цьому озвучують ласкаве ім'я, яким їх називають рідні чи друзі. Коли м'яч повернеться до дитини, яка починала вправу, кожен пригадує і називає ласкаве ім'я того, хто кидав йому м'яч.
Чарівний клубочок
Вік: старший дошкільний.
Мета: розвивати емпатію та вміння робити і приймати компліменти, підвищувати самооцінку й авторитет серед однолітків.
Діти сідають на килимку кружка. Дорослий бере клубок ниток, затискає кінчик нитки в руці й говорить щось приємне дитині, що сидить праворуч — хвалить за певні успіхи чи каже, що подобається у ній. Відтак дорослий передає клубок дитині. Вона бере його, теж затискає нитку в руці й говорить щось своєму сусіду праворуч. Клубок передають, доки він не повернеться до дорослого.
Автопортрет
Вік: старший дошкільний.
Мета: знижувати образливість, підвищувати самооцінку.
Дорослий роздає дітям аркуші паперу різного формату й кольору, а також різнокольорові олівці, фломастери, крейду тощо. Завдання кожної дитини — намалювати свій портрет. Дорослий пояснює, що для цього дитина може обрати будь-який папір і засоби для малювання. Вона може зобразити себе як рослину, тварину чи природне явище; схематично чи абстрактно. По завершенні вправи діти, які бажають, показують свої портрети й розповідають, що саме і чому вони намалювали. Дорослий хвалить усіх дітей і наголошує, що кожен малюнок гарний по-своєму.
Підготувала Наталія Філімошкіна, дитячий психолог, експерт з психології розвитку, Дніпро
ДЖЕРЕЛО: Практичний психолог. Дитячий садок. № 4 квітень 2020року
Коментарi